TENDENS

Du bjuds in till ett rum där nya hem skapas. Inramat av koreografens västerbottniska rötter & med inspiration av konstnären Tage Lundins sinnliga konst bildas scener av nostalgi och samvaro.

Föreställningen arbetar med ordet vi-samhet och skapar en värld där alla som betraktar den får bärande roller, bara genom att vara där. 

Tendenser och omedvetna gester omformuleras till dans för att bli en plats vi alla byggt tillsammans.

Du sitter lugnt i din stol och betraktar hur din närvaro blir grund till koreografi, eller så låter du dig successivt vaggas in i nuet. 

Tendens är en innerlig dansföreställning som undrar om det är våra rörelser som tar oss hem.

Gro

En taktil och poetisk dansföreställning för bebisar med sina vuxna. 

Publiken möts av ett mjukt tält, med lurviga ben och lampor. En blank dansmatta, trasmattor att sitta på och en inbjudande atmosfär som uppmuntrar till att upptäcka i sin egen takt – en tillåtande miljö som är skapad för bebisar. Här finns inga regler, vi är tillsammans i en värld av ljud, ljus och rörelse. Barnen får känna , lyssna, härma eller iaktta. Här finns mormors trasmattor, fårskinnet från barnvagnen och en förälders nynnande.

Gro är en mjuk upptäcksfärd genom barnets första tid i livet. Föreställningen är 25 min lång och efteråt ges bebis och vuxen möjlighet att utforska rummet tillsammans. Räkna med totalt en timme.

 

Tiden det tar

Tiden det tar – ett verk av Hagar Malin Hellkvist Sellén.

Efter drygt tjugo år av koreografiska verk där tematiken varit hennes utgångspunkt vill koreografen Hagar Malin Hellkvist Sellén nu börja i en annan ände: i rörelsen och se vart den leder.

Tiden det tar är ett helaftonssolo skapat för och tillsammans med den norska dansaren Pernille Holden. Holden har tidigare medverkat i Hellkvist Selléns verk Flottarkärlek, Kvinnor och skog och Bättre folk. 

Tiden det tar klär sig inte i det skrivna ordets språkdräkt utan kommunicerar genom koreografin från början till slut. 

 

Idé Hagar Malin Hellkvist Sellén

Dansare Pernille Holden

Koreografi Hagar Malin Hellkvist Sellén i nära samarbete med Pernille Holden

Ljuddesign och Kompositör Anna Sóley Tryggvadóttir

Ljusdesign Erik Westerlund

Kostymdesign och Dramaturg Elin Hallberg

Producent Vilma Sohlberg

Produktion Hagar Malin Hellkvist Sellén

Tiden det tar – en samproduktion med Dansens Hus med stöd av Kulturrådet och Stockholms stad i samarbete med Skeppsholmstudion. 

 

Rosa löften

Dansaren Marianne Kjærsund har sedan 2008 bjudit upp publiken i MHS helaftonssolo Rosa löften. Rosa löften har sin utgångspunkt i ett undersökande av kropp, identitet och samtida dans i relation till dansbandskulturen och dess musik. Verket är en fortsättning på Bättre folk (2006), där det föddes en lust att utveckla en av de fiktiva karaktärerna och placera den i en ny social danskontext.

Processen bygger på att samtidigt förhålla sig både emotionell och analytisk till dansbandsmusikens texter och sammanhang; att för en solokropp skapa rörelseprinciper och en kroppslig värdegrund för foxtrotten och buggens kinestetiska funktion. Verkets estetik och form försöker iscensätta den fysiska och känslomässiga kontaktyta som den sociala dansen och dansbandsmusiken skapar utrymme för.

Rosa löften är en timmes romantisk värderingsövning och en känslomässig svängom som inte lämnar någon oberörd.

Koncept/Koreografi Malin Hellkvist Sellén 

Dans Marianne Kjærsund

Kostym Lena Lindgren

Scenografi/Ljusdesign Erik Westerlund   

Mask Marina Ritvall   

Musik Niklas Swanberg och dansband

Producent Anne Koutonen   

Produktion Malin Hellkvist Sellén

Rosa löften  producerades med stöd av Kulturrådet, Konstnärsnämnden, Framtidens kultur, Stockholms stad och Stockholms läns landsting i samproduktion med Norrlandsoperan.

Nattskift

Hon har Nattskift 
i textilfabriken
men jag
ska hämta henne.

 

En är fast i ekorrhjulets eviga snurr, medan en annan är på att att rädda henne därifrån. Eller är det hennes inre röst som ropar med allt starkare kraft om att hitta den vilda naturen inom sig. 

Med poesi satt i rörelse är Nattskift är en saga om att bli hel och hitta sin inre skaparkraft. 

Drifted – About Carrying

En soloperformance i bärandets praktik. Dansaren lyfter, bär, balanserar, stödjer, lutar och staplar drivved. Långsamt. Rörelserna är vardagliga men upphöjda över det vardagliga. Bärandets symbolik är stark och vacker. Drivveden sliten och nött med en resande historia. Att bära upp utan att styra eller hålla fast. Moderskapets aspekter, eller kanske helt enkelt att vara vuxen.

Verket pågår i upp till tre timmar och gör sig bäst i situationer där publiken har möjlighet att röra sig fritt. T ex öppna offentliga platser såsom torg, foajéer, bygdegårdar, museer. Gärna utomhus. Verket framförs helt i tystnad och kräver ingen teknik.

Läs recensionen från premiären i Östersund 9/9 här:

https://www.ltz.se/2023-09-11/dans-med-drivved-langsam-motstandshandling-i-folkmyllret

Verket är producerat med stöd av Konstnärsnämnden.

Folk – dans och turer om figurer

“Folk – dans och turer om figurer” har sin utgångspunkt i boken “Folk – främlingar och vänner nån du kanske känner” av Emma och Lisen Adbåge och musikalbumet “Folk – dikt och toner om personer” av Britta Persson. 

Publiken bjuds in i Folk-världen där de får uppleva fartfylld dans i kombination med interaktiva rörelse- och ljudlekar, dramatisk vardagspoesi och en filosofistund mellan publik och dansare. 

Någon köper två paket med pulvermos och någon undrar vad som händer när man dör, någon ångrar att den råkat äta upp marsipanrosen och någon besöker romantiska städer med bara fint väder. Människa och kundvagn möts i en ömsint tryckare, hejarklacken skanderar innehållet i en upphittad inköpslista, en trehövdad kroppsmaskin bygger en kärleksförklaring till mage, röv och händer. Helt enkelt en hyllning till det stora och det lilla i livet.

Läsfrämjande dans:
Med dans som metod vill vi med flera olika ingångar i litteraturens magiska värld bidra till intresse för ord och böcker. Vi hoppas att ”Folk – dans och turer om figurer” ska kunna erbjuda en väg in till litteraturens och musikens värld med målet att uppmuntra läsande, språkglädje och kulturutövande hos barn.

Workshop: 
Workshopen erbjuds både i anslutning till föreställningen och separat. I den touchar vi tillsammans med eleverna bokens tema från flera olika håll; de är aktivt deltagande utifrån koncept som boken, musiken och dansföreställningen innehåller och skapar även egna arbeten genom dans, bild, musik och dikt. Eleverna får läsa boken, lyssna på och sjunga till musiken samt prova på rörelser från föreställningen.
 

Vi skräddarsyr gärna ett upplägg baserat på behov och önskemål. Workshopens längd går också att anpassa. 

Funktionsanpassning:
I och med att vi är dansare med pedagogisk utbildning som har erfarenhet och kompetens kring att möta människor med olika funktionsvariationer, anpassar vi föreställningens interaktiva moment samt innehållet i workshopen efter dessa. 

Svallarna i skogen

I skogen möter vi svallarna. Svallarna är nöjda varelser. En dag stöter de på något som kommer att förändra hela deras tillvaro. Ruset av upptäckten gör dem giriga, kommer de någonsin att bli nöjda igen?

Välkommen till Svallarna och deras fantasifulla och sagolika värld. För första gången får vi träffa dessa dansanta och finurliga varelser som tar med oss på en upptäcktsfärd i hållbarhetens tecken. Denna dansföreställning är riktad till de små och nyfikna.

Föreställningen kan ges med tillhörande workshop samt som del av Skapande skola. 

Koreografi och dans: Emelie Boman (YOUdance) & Kajza Rauhala (Akdans)
Musik: Joel Lindberg
Scenografi: Ulla Karlsson

Föreställningen producerades av Norrlandsoperan och Dans i Västerbotten 2019. 

Blöt

Vatten skvätter! Vatten skvalpar! Vatten svämmar över!
Hoppa i vattenpölar, bada i havet eller springa ut i
sommarregnet. Vatten är en outtömlig källa till lekglädje och
livskraft, från den minsta droppe till det största hav.

Utrustad i regnkläder tar dansaren Emelie med publiken på en
resa där kroppen får vara med i upplevelsen och utforskandet
av vattnets många fantastiska kvaliteter.

Välkommen till en dansföreställning där det är helt okej att bli
blöt!

El diablo es mujer

 Ett Djävulens sändebud. Genom historien stigmatiserad och torterad. I rakt nedstigande led från en förvisad Eva via inkvisitionens avrättade häxa till dagens horstämplade våldtäktssofer.

​El Diablo es Mujer är ett danskonstverk som genom Contemporary Dance avser att dekonstruera demoniseringen av kvinnan. Tre kvinnliga dansare i samexistens befinner sig i ett gränsland där de förkroppsligar El diablo, Djävulen.

Dansarnas hud transformeras från den av ett väsen till ett annat; en främmande hud som utgör del av ett cykliskt habitat som genom verkets minimalistiska formspråk ger utrymmer för kontemplation.