El diablo es extranjero

 
“Skuld-mätaren” indikerar att invandrare har kommit för att stjäla våra jobb och ”faro-mätaren” blinkar rött” (Eduardo Galeano, Espejos. 2008)

Människor har migrerat sedan början av vår historia men samtidigt har gränserna vuxit. Om allt rör sig, om allt förändras, om gränserna omvandlas. Vem är den verkliga utlänningen då? Är det jag? Är det du? Vi skapar den här föreställningen utifrån tre frågor: vad innebär hemma? Vad innebär det att återvända hem? Vad innebär det att vara utlänning? Vi kommer att utforska dessa frågor tillsammans med invandrare från olika länder och publiken.

El Diablo es extranjero är ett samarbete med Other Side Company från Frankrike och var skapat under den Internationella dansresidens i Östersund arrangeras av Konstnärsnämnden tillsammans med Estrad Norr.

Mikro Makro

Från minsta dammtuss till drömmar och galaxer. I Mikro Makro blir världens underverk synliga i smått och stort. Danskompaniet Nomodaco skapar med enkla medel ett magiskt rum där barn och vuxna kan häpna över livet och världsalltet tillsammans. 

 

I ögonhöjd med sin publik och med en lekfull nyfikenhet undersöker de två dansande och sjungande karaktärerna hur perspektiven kan förändras och hur det mesta hänger ihop, när man tänker efter. Rätt vad det är ryms jordklotet i en glaskula, medan frågan ”vad är större än….” blir en tankeraket ut i kosmos.

 

Mikro Makro är en lika mysig som svindlande föreställning med många tankefrön att ta med sig hem, till förskolan eller skolan. Vad är mindre än minst, vad är större än störst och hur kan vi ta hand om alla skatter i våra fickor och i världen utanför?

 

”Nomodacos barnföreställning leker listigt med skala och proportioner, mellan de små och verkligt stora frågorna.”

Sara Meidell i Västerbottens-Kuriren

 

 

In Silence We Hear

IN SILENCE WE HEAR är ett platsspecifikt soloverk, en konstperformance som gestaltar livet på marken, under vinden, genom vinden och associerar till civilisationernas ritualer kring födelse, liv och död.

Lakanstyg, en dansare och ett ljudlandskap som långsamt rör sig i vågor mellan tystnad och full volym är beståndsdelarna i denna performance. Den kan framföras utomhus eller inomhus och kan röra sig genom olika rum eller över en större yta under upp till en timme. Den kan också framföras i koncentrerad form på en given plats och är då ca 10 minuter lång.

Koreografi, ljudlandskap och dans: Elin Kristoffersson
Foto: Maria-Thérèse Sommar

Dotty går och lägger sig (inte)

Det är dags att sova men Dotty stöter på bekymmer. Hur tar man egentligen på sig en pyjamas? Och alla husdjur som ska nattas… Och varför ska man ens sova när man inte är trött? Hellre sysselsätta sig med fingerdans till galoppmusik…

Med sina galanta blusar och fräsiga brillor är Dotty här igen för att utföra stordåd. I sin loop-maskin skapar hon ljudlandskap av vardagsljud och det mesta hon gör blir en knasig dans.

Idé, koreografi, ljudlandskap och dans: Elin Kristoffersson
Kostym: Cecilia Götesdotter Axelsson
Musik: Tchaikovsky: Waltz of the Flowers och Lumbye: Champagnagalopp
Foto: Frida Sjögren

Merry.Go.Round

Merry.Go.Round är både dans och teater, rörelse och poesi. Musiken är en blandning av svensk jazz, opera, pop och NASA’s inspelningar från vårt solsystem. Det är en föreställning full av improvisation och närvaro, olik det mesta och svår att sätta ord på. Press har bland annat beskrivit den som “stor och filmisk, som ett intro till en okänd värld” (Malin Palmqvist, Länstidningen, 2017), och “striking images, pure emotion”. (Seona Mac Reamoinn, The Irish Times 2017)

Mellan 2012 och 2017 skapade Maria Nilsson Waller tre dansstycken; som alla hade utgångspunkt i våra sista oägda platser – terra nullius. Det första, Last Land, var en resa i fantasin till Antarktis och Bir Tawils öken, följt av Founder – en djupdykning ned till vår okända och oåtkomliga

havsbotten. Merry.Go.Round är det sista stycket i serien, där vi blickar ut i rymden och mot mänsklighetens okända framtid. ( Ni minns kanske även hennes verk See The Man för ÖFK 2015, eller nu senast This Is Home för jämtländska kvinnor och platser.)

Genomgående för alla stycken och för Flora Fauna Project’s arbete är att de på olika sätt belyser vår skiftande relation till miljön och naturen, och tittar närmare på det okända – gränslandet där vetenskap får ge vika för myten.

Merry.Go.Round (karusell på svenska) väver här också in den romantiska myten – alla dessa historier och idéer om kärlek, romantik och relationer som dominerat västvärlden sedan tidig medeltid. Det är ett stycke om hemlängtan och våra hjärtans längtan. Genom loopar och omloppsbanor, i en dans som är lika mycket kosmisk som vardagligt mänsklig, tumlar de fem dansarna om varandra i en värld som ibland verkar söndertrasad av post-romantisk stressdisorder, och ibland rymmer skönhet och harmoni. Vad händer när våra vägar korsas? Hur kan vi hålla samman om våra vägar går isär?

LUMEN

LUMEN är en hyllning till allt som lever och andas.
Genom en värld som reflekterar, glittrar, böljar och transformeras vill vi uppmana publiken att förundras över den skönhet och kreativa rikedom som finns i djur- och växtriket, samt även i våra egna kroppar och sinnen. Stycket öppnar upp för funderingar och samtal kring vår relation till naturen och vår omvärld, hur vi bäst skyddar och stärker biologisk mångfald in en tid som kännetecknas av ”mass-extinction”, samt vad vi tycker är värdefullt.

LUMEN framförs av 3 dansare och två musiker, samt innehåller video projektion. (Mörkläggning krävs.) I kombination med föreställningen erbjuds även publiksamtal och/eller kreativa workshops.